Yoga je korisna aktivnost kojom čuvamo i pomažemo svoju vitalnost i fizičko zdravlje, svoje disanje, apetit, pozitivno mišljenje. Ona nam pomaže da menjamo odnos prema sebi i drugima.

 

(Pod)vrste yoge

 

Yang položaji naglašavaju angažovanje, jačanje i istezanje mišića.

Yang yoga vam svojim naglaskom na fitnesu pruža osećaje zadovoljstva i ispunjenosti energijom

 

Restorativna yoga pomaže odmor, relaksaciju i obnavljanje tkiva i energije.

 

U Yin položajima mišići su opušteni, a naglasak je na očvrslom vezivnom tkivu (ligamenti, diskovi, hrskavice, zglobne kapsule) u i oko zglobova. Jačanje tih tkiva se postiže njihovim izvlačenjem, pritiskom, savijanjem  ili uvijanjem. Yin sa svojim naglaskom na strpljenju i pasivnosti više utiče na nervni sistem i pruža osećaj smirenosti i relaksiranosti.

Kada vežbate yin jogu, prvi izazov sa kojim se suočavate je ostajanje u nekom joga položaju duže vreme. U tim položajima nema velikog naprezanja mišića, već je cilj da opustimo svoje telo i relaksiramo se. Položaji koji se koriste su mahom ležeći ili sedeći, i osmišljeni su tako da se telo podržava posebno dizajniranim jastucima za potporu, takozvanim bolsterima. Uz njih se telo brže opušta i prilagodjava položaju. Oni pružaju podršku telu pri vežbanju, ali i pomažu kod relaksacije.

 

Yin praksa

 

Mnogi vežbači Yin yogu smatraju nežnom, jednostavnom, tihom i meditativnom. Ali suštinu Yin Yoge ćemo najbolje sumirati stihom “čaša žuči ište čašu meda, pomešane najlakše se piju

Na fizičkom nivou Yin Yoga praksa donosi izazove –  od vas se traži da tolerišete blage do umereno bolne osećaje koji su verovatno izvan vaše zone komfora. To ne znači da će svaki minut svake poze biti definisan bolnim senzacijama, ali to može izazvati sumnje i pitanje, “zašto bih se dobrovoljno podvrgao(la) ovakvoj vrsti senzacije?”

Odgovor: Upravo takva vrsta senzacije izaziva odgovarajući nivo stresa na čvrsta vezivna tkiva koja se normalno ne stimulišu tokom aktivnih oblika vežbanja, kao što su trčanje ili vinyasa. Konačni sud o vežbi treba odgoditi dok se ona ne okonča, jer nagrada dolazi na kraju kada se oseti blaženstvo koje se razvilo u telima, jer se ona osećaju lakšim i slobodnijim, manje ograničena, manje opterećena (rasterećena od) bolovima i tegobama.

Mentalni izazov Yin yoge može biti još teži. Mirnoća položaja vas čini pogodnim za misaone napade na vašu volju. Uobičajene misli uključuju: “Zaista sam trebao/trebala izabrati nešto drugo, meni treba više kretanja. Mislim da ovaj tip vežbe nije za mene “(želja i odbojnost); „Ovaj instruktor treba da prestane sa pričom i izvede me iz ove poze“ (averzija); „O, Bože, kada će doći vreme, jel’ taj sat uopšte radi?“ (nemir); „Uopšte nisam osetio/la ove senzacije ni na jednom drugom času/stilu joge. To ne može biti dobro, pogotovo ovaj pritisak i ukočenost u donjem delu leđa“(sumnja).
Ako naučite tolerisati ove mentalne reakcije, možda ćete uspeti da razvijate drugačiji način reagovanja i na druge životne izazove. Yin joga pomaže da stvari koje vas inače jako iritiraju, možda više neće na vas toliko uticati, zato što tolerišući svoju reaktivnost, razvijate više staloženosti i mirnoće za situacije kada se sretnete sa istim tim okidačima – bićete u stanju sebi da kažete nešto kao: ne možeš me uvući u svoju igru, nećeš me iznervirati, ne možeš me povrediti i sl.

Yin je vežba kojoj ne treba pristupiti sa razmišljanjem „više je bolje.“ U Yin yogi od polaznika se ne traži da prelaze svoje uobičajene domete i da ne pokušavaju povećati njihov raspon mogućnosti misleći da će tako biti uspešniji ili nešto dokazati sebi i drugima..  

Naravno, ljudi koji snagom volje uspeju nadvladati alarmne signale nelagode i bola rizikuju da se povrede. Oni zaboravljaju da joga nije sport i da se mi ne takmičimo ko će više, jače i bolje.

 

Instruktori Yin Yoge ne bombarduju vežbače uputstvima i pravilima preciznog zauzimanja položaja već se vežbačima ostavlja da menjaju i prilagođavaju poze prema vlastitim telima, jer Yin Yoga nudi i prihvata različite modifikacije vežbi za prilagođavanje potrebama pojedinca.

 

Yin je često dopunska praksa aktivnim oblicima vežbanja. Mnogi sportisti rade Yin uveče pre spavanja kako bi uravnotežili svoju aktivnu praksu. a njihova se tela brže oporavljaju i manje su upale tkiva i zglobova zbog uključivanja principa Yin Yoge.

 

Ne morate biti „zen“ da biste praktikovali Yin jogu. Kako je Yin yoga tiho i mirno vežbanje, učenici misle da je to vežba samo za one koji su već smireni i tihi. Ne. Yin yoga je praksa u okviru koje možemo istražiti novi odnos prema nemirnom u sebi. Kroz nameru da budemo prisutni, promišljeni i saosećajni, možemo započeti ublažavanje svojih snažnih i isključivih načina razmišljanja i navika i postepeno početi negovati navike smirenosti i tišine.

 Ukratko

 

Yin Yoga je moguća protivteža naporima Yang-a, i pomoć u nastojanju da se nađe ravnoteža.

Yin Yoga je vrlo jednostavna praksa čiji su osnovni koraci: odredi ciljno područje (deo tela) uđi u pozu, izađi iz poze u kojoj si ostao/ostala duže vreme, posmatraj efekte te poze i usmeri energiju u prostor koji se otvorio. Još jednostavnije: slušajte svoje telo i pronađite položaj u skladu sa njegovim jedinstvenim i prirodnim konturama (kičme, karlice, kukova…).

Yin Yoga je samo jedan deo dobro zaokružene prakse i načina života. Za naš fizički deo tela, Yin yoga nudi načine za manipulaciju duboko u kičmi, kukovima i ramenima. Na planu emocionalnog i mentalnog, Yin Yoga nudi način pronalaženja lakoće i zadovoljstva. Jang strana života poboljšava mišićnu snagu, rad srca i cirkulaciju, kao i plemenite ambicije za promenom sebe i društva za boljitak svih. Ali bez komplementarnih napora za izvlačenje zglobova, opuštanje nervnog sistema i uživanje u sebi i onom što je urađeno, čak i najplemenitiji napori uma i tela gube svoj efekat.

Nalaženje ravnoteže između snage i fleksibilnosti ili ambicije i zadovoljstva – šta će prevagnuti i kako će se osećati, odgovornost je svakog vežbača da istraži i odluči.

 

Potencijalna korisnost Yin joge u njenim funkcijama je višestruka.

Nakon stimulisanja (s laganim istezanjem i pritiscima) određenih ciljnih područja, a istovremeno radeći na tome da se smirimo, postajemo svesni skrivenih ukočenosti i prepreka u ciljanim tkivima. Kad jogin postane svestan tih prepreka, onda on može početi da utiče na njih.

Jednostavni i koncentrisani napori opuštanja i tišine u Yin yogi takođe otkrivaju i naše mentalne ukočenosti, vezanosti i nezdrave impulse i pomažu nam da razmišljamo i shvatimo šta treba povodom toga da uradimo.

Ponekad će taj rad zahtevati snažne i složene tehnike meditacije, ili čak pomoć prijatelja, porodice ili profesionalaca. Ali često se ovih zabrinjavajućih manifestacija možemo osloboditi i blagim uzdahom ili tihim jaukom na kraju naporne poze kada se iznenada pojavi osećanje duboke povezanosti fizičkog napora i unutrašnjeg zadovoljstva i sreće. Duboko umirujući uticaj samo jednog takvog trenutka sopstvenog unutrašnjeg jedinstvu može trajati satima, danima, godinama i, možda, čitav život.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *